محل لوگو

مساجد تاریخی و زیبای استانبول که باید ببینید


مساجد تاریخی استانبول از جمله مهمترین آثاری هستند که زیبایی های تاریخی شهر را منعکس می کنند. این واقعیت که فاتح سلطان مهمت سنت ساخت مساجد سلطانی توسط سلطان عثمانی و خانواده هایشان را از بودجه خود آغاز کرد و ساخت استانبول توسط معمار سنان به عنوان یک شهر اسلامی در دوره غنی امپراتوری عثمانی منجر به ساختن بناهای زیبا شد. مساجد در استانبول

مساجد تاریخی استانبول نیز تغییر در معماری عثمانی و افرادی را که در مدیریت تاثیرگذار بودند آشکار می کند. در حالی که آثار باشکوه دوره کلاسیک پس از فتح استانبول تولید شد، پس از قرن هفدهم، سازه‌هایی با سلیقه معماری باروک مورد استفاده در کاخ‌های فرانسوی و ایتالیایی پدید آمدند. کارآمدی مادر سلطان، مادر سلطان، در اداره نیز به لطف مساجد بزرگی که ساخته بودند فهمیده می شود. حال با هم نگاهی می اندازیم به 21 مسجد زیبا که در بین مساجد تاریخی استانبول حتما باید دید.
مسجد سلطان احمد (مساجد تاریخی استانبول)
پربازدیدترین ساختمان در بین مساجد تاریخی استانبول، مسجد آبی است. معماری ساختمانی که توسط سلطان احمد اول ساخته شد و در سال 1617 برای عبادت افتتاح شد، Sedefkar Mehmet Ağa است. در مجموع 21043 کاشی در تزئینات داخلی بنا به کار رفته است که اولین مسجد با 6 مناره در دوره عثمانی است. مسجدی که به دلیل کاشی کاری ها حال و هوای آبی بهاری را به کسانی که وارد آن می شوند می دهد، توسط خارجی هایی که از آن بازدید می کردند «مسجد آبی» که در زبان انگلیسی به معنای «مسجد آبی» است نامیده می شد.

مسجد ایاصوفیه


آثار باستانی مسجد ایاصوفیه

بنای ایاصوفیه که به معنای حکمت مقدس است، نتیجه شورش نیکا است که در سال 532 روی داد. کسانی که علیه امپراتور ژوستینیانوس و همسرش تئودورا قیام کردند، فریاد نیکا (پیروزی) سر دادند. در میان ساختمان های سوزانده شده توسط شورشیان، کلیسایی بود که در محل ایاصوفیه امروزی قرار داشت.

پس از سرکوب شورش، امپراطور خواستار بازسازی کلیسا شد و بنای تاریخی امروز پدیدار شد. مهمترین ویژگی امروز این بنا این است که تنها 1000 سال پس از ساخت آن می توان سازه ای معادل ساخت.
معنی چهار مجسمه فرشته و گنبد زیر گنبد ایاصوفیه، دلیل وجود مناره های مختلف و اطلاعات و تصاویر بیشتر در مورد این بنا را می توانید در مقاله مسجد ایاصوفیه بیابید.

مسجد سلیمانیه


اطلاعات مسجد سلیمانیه


یکی دیگر از بناهای پربازدید در میان مساجد تاریخی استانبول، مسجد سلیمانیه، شاهکار معمار سنان در استانبول است. مقبره های کانونی، حرم سلطان و معمار سنان در داخل مجموعه وجود دارد. از حیاط بیرونی مسجد که بر روی یکی از هفت تپه شبه جزیره تاریخی واقع شده است می توان منظره ای باشکوه از شاخ طلایی و بسفر را مشاهده کرد.

ساخت این شاهکار باشکوه برای معمار سینان آسان نبود. با طولانی شدن ساخت مسجد جامع، نتیجه این شد که معمار سنان او را تهدید به خفه کردن کرد. با این حال، در افتتاحیه ساختمان، کلید مسجد را به سنان داد و او را وادار به افتتاح ساختمان کرد.

شما میتوانید کریسمس در استانبول به بهترین نحو بگذرانید


مسجد فاتح


اولین ایالت مسجد فاتح که توسط فاتح سلطان محمت توسط معمار آتیک سینان ساخته شد و در سال 1470 برای عبادت افتتاح شد، متأسفانه باقی نمانده است. این ساختمان که در زلزله سال 1766 غیر قابل استفاده شد توسط سلطان سوم ساخته شد. این بنا توسط معمار مهدی طاهر آقا کاملاً متفاوت از حالت اولیه خود در سال 1767 توسط مصطفی بازسازی شد.

مجتمع فاتح که بزرگترین مجموعه ساخته شده در استانبول است شامل 16 مدرسه، داروششیفا (بیمارستان)، تابانه (مهمان خانه)، صدقه، کتابخانه و مقبره همراه با مسجد است. مقبره فاتح سلطان محمد نیز در این مجموعه قرار دارد.


مسجد ایوپ سلطان


اطلاعاتی در مورد مسجد ایوپ سلطان

مهمترین جنبه مسجد سلطان ایوب هرتز است. مقبره حلید بن زید (ابو ایوب انصاری) که در خانه خود میزبان پیامبر بود و ما به ایوب سلطان می شناسیم، پیدا شد. این حرم هر ساله مملو از بازدیدکنندگان برای زیارت می شود.

اولین نسخه از مسجد ایوب سلطان که توسط فاتح سلطان محمد در سال 1458 ساخته شد، به دلیل زلزله سال 1766 باقی نمانده است. در سال 1800، به جای ساختار کاملاً ویران شده، سلطان سوم. مسجد جدیدی توسط سلیم ساخته شد. از آنجایی که در این دوره کاربردهای باروک در مساجد ساخته می شد، این کاربردهای معماری به ویژه در تزئینات مرمر دیده می شود.

بیشتر بگردید: مستی در میخانه های استانبول


مسجد اورتاکوی (مسجد بزرگ مکیدیه)


معمار مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی که با معماری شیک خود در با ارزش ترین مکان بسفر استانبول اثری زیبا است، یکی از سازه هایی است که سلطان عبدالمجیت برای ادامه گسترش بافت تاریخی شهر به سمت تنگه بسفر ساخته است. معمار این مسجد که در سال 1854 برای عبادت افتتاح شد، نیکوگوس بالیان است.

این ساختمان که امروزه یکی از نمادهای استانبول است، برای کسانی که می خواهند از استانبول عکس بگیرند، در کنار تنگه بسفر و پل، نمای کارت پستالی دارد..

مسجد شهزاده


مسجد شهزاده کجاست؟


مسجد شهزاده توسط معمار سنان برای پسرش شهزاده مهمت که در سن 22 سالگی درگذشت توسط سلیمان بزرگ ساخته شد. این ساختمان که در بالای پله‌هایی قرار دارد که نشان‌دهنده پیشرفت هنر او پس از اینکه میمار سینان به عنوان معمار اصلی انتخاب شد، در سال 1548 برای عبادت گشوده شد.

مجموعه شهزاده شامل مسجد، مدرسه، کاروانسرا، آشپزخونه، دبستان و مقبره است. مقبره شهزاده مهمت از جمله سازه های پیچیده است.


مسجد جدید امینونو


تاریخچه مسجد جدید امینونو

مسجد ینی که در امینونو قرار دارد، باشکوه ترین مساجد سلطان در ساحل بسفر و یکی از نمادهای اصلی شبح استانبول است. این بنا که آخرین نمونه از مساجد بزرگی است که توسط خانواده‌های سلاطین عثمانی ساخته شده است، همچنین دارای ممتازی است که ساخت آن در طولانی‌ترین زمان به پایان رسیده است.

ساخت این مسجد که به مسجد ولیده سلطان نیز معروف است، در سال 1597 توسط سوم به پایان رسید. توسط مادر مهمت، صفیه سلطان، آغاز شد و تکمیل بنا به دلایل مختلف چهارم شد. این در سال 1663 به لطف مادر مهمت، حتیجه تورهان سلطان انجام شد.

غرفه سلطان، واقع در سمت بسفر مسجد، باشکوه ترین غرفه عثمانی است که در قرن هفدهم ساخته شده است. این بنا که به ولیده سلطان و سلطان اجازه عبور به محفل سلطان در داخل مسجد را می دهد به صورت 3 طبقه چیده شد.

شما میتوانید بعد از دیدن این مسجد سری به پرنس آدالاری در ترکیه هم بزنید.


مسجد Üsküdar Mihrimah Sultan


اطلاعاتی در مورد مساجد تاریخی استانبول

مسجد Üsküdar Mihrimah سلطان، اولین مساجدی که توسط Mimar Sinan توسط Mihrimah Sultan، دختر سلیمان باشکوه ساخته شد، در سال 1548 برای عبادت افتتاح شد. معمار سینان که آثار خود را مطابق با شخصیت کسانی که آنها را ساخته اند ساخته است، همچنین مسجد Üsküdar Mihrimah سلطان را با ظرافت و سادگی در خور یک دختر سلطان ساخته است.

اگرچه مجموعه محرمه سلطان شامل مدرسه، دبستان، تابانه، مسافرخانه و زکات به همراه مسجد است، اما بناهایی غیر از مدرسه و دبستان باقی نمانده است.

مسجد میهریمه سلطان ادیرنکاپی


اطلاعاتی در مورد مساجد تاریخی استانبول

مسجد Edirnekapı Mihrimah Sultan، دومین مسجدی است که توسط Mimar Sinan توسط Mihrimah Sultan، دختر سلیمان باشکوه ساخته شده است، در سال 1565 برای عبادت افتتاح شد. در ساختاری که معمار سنان از ویژگی گنبد بزرگ تک استفاده می کند، فضای داخلی مسجد به لطف پنجره های ساخته شده در اطراف قرقره های حمل گنبد بزرگ بسیار روشن است.

در داخل مجموعه سلطان ادیرنکاپی مهریماه، یک حمام دوتایی، یک مدرسه و مقبره گوزلچه احمد پاشا به همراه مسجد وجود دارد.

بیشتر بگردید: اوزونگول کجاست؟ چگونه می توان به آنجا رفت؟.

مسجد رستم پاشا


اطلاعاتی در مورد مساجد تاریخی استانبول


اگرچه مسجد رستم پاشا که در میان مغازه‌های Eminönü Tahtakale قرار دارد، ظاهری ساده از بیرون به نمایش می‌گذارد، اما هنگام ورود به بازدیدکنندگان خود حال و هوای یک موزه کاشی را می‌دهد. 66 گل لاله مختلف و 45 نقش میخک در تزئینات کاشی داخل مسجد وجود دارد.

کسی که این بنای زیبا را ساخت، وزیر اعظم رستم پاشا، همسر محریمه سلطان، دختر سلیمان باشکوه بود. این ساختمان که در سال 1561 برای عبادت افتتاح شد، نمونه ای از ترکیب یک مسافرخانه تجاری و یک مسجد است که در دوره عثمانی ساخته شده است.

.

مسجد نورعثمانیه


اطلاعاتی در مورد مساجد تاریخی استانبول

در میان مساجد تاریخی استانبول، مسجد نوروسمانیه نماد گذار از دوره کلاسیک به دوره باروک در معماری عثمانی است. انطباق سلیقه معماری باروک که در قرن هجدهم در کاخ های فرانسوی و ایتالیایی استفاده می شد با معماری عثمانی برای اولین بار در این بنا تحقق یافت. باروک در امپراتوری عثمانی پس از جستجوی نوآوری پس از هنر هندسی پدیدار شد.

ساخت این مسجد که معمار آن سیمون کالفا یونانی بود در سال 1749 به دستور سلطان محمود اول آغاز شد. به جای محمود اول که در سال 1754 درگذشت، مسجد توسط سوم افتتاح شد. عثمان آن را در سال 1755 اجرا کرد.
علت اینکه نام مسجد نورو عثمانی (Nuruosmaniye-Nuru of عثمانی) است، سوم است. به دلیل نامگذاری خود عثمان و اینکه فضای داخلی مسجد نور زیادی دریافت می کند.

در سفر خود به ترکیه حتما سری به زیباترین فستیوال های خرید در استانبول نیز بزنید..


مسجد یاووز سلطان سلیم


اطلاعاتی در مورد مساجد تاریخی استانبول

مسجد سلطان سلیم یاووز که پس از مرگ سلطان سلیم توسط سلیمان بزرگ ساخته شد، در سال 1522 برای عبادت افتتاح شد. نام عجم علی به عنوان معمار بنای واقع در بلندترین تپه نزدیک شاخ طلایی ذکر شده است.

مقبره یاووز سلطان سلیم نیز در این مجموعه وجود دارد. کافتان سلطان سلیم نیز در این مقبره به نمایش گذاشته شده است.

.

مسجد بیازیت


داستان مسجد بیازیت


سلطان دوم. مسجد بیازیت که توسط بیازیت ساخته شد در سال 1505 برای عبادت افتتاح شد. این بنا قدیمی ترین مسجد سلطانی است که توانسته شکل اصلی خود را در بین مساجد تاریخی استانبول حفظ کند.

مجموعه بیازیت که به صورت نامرتب ساخته شده است شامل مدرسه، کاروانسرا، حمام و دبستان همراه با مسجد است. معمار این بنا یعقوب شاه ب. آمده است که او سلطان شاه است. سلطان دوم که مسجد را ساخت. مقبره بیازیت در جلوی ساختمان قرار دارد.

بیشتر بگردید: بهترين هتل هاي تركيه براي تعطيلات با كودكان.


مسجد شمسی پاشا (کوشکنماز).


اطلاعاتی در مورد مساجد تاریخی استانبول


مسجد شمسی پاشا یا به قول مردم مسجد کوشکنماز توسط سلطان دوم ساخته شده است. سلیم و سوم. این بنا توسط معمار سینان در سال 1580 توسط شمسی احمد پاشا که وزیر مراد بود ساخته شد. مسجد شمسی پاشا کوچکترین مجموعه ساخته شده توسط معمار سینان در استانبول است.

بارزترین جنبه ساختمان این است که هیچ پرنده ای روی مناره یا گنبد آن قرار نمی گیرد. به همین دلیل در بین مردم به مسجد کوشکونماز نیز معروف است. دلیل این امر این است که این بنا در ساحل بسفر و در نقطه ای که بادهای شمالی و غربی به هم می رسند و در نتیجه به شدت در برابر باد باز است.

بی شک شما نمیتوانید آوازه غذاهای ترکی را نشنیده باشید. اگر در بین انتخب غذاهای ترکی شک دارید بهتر است مقاله آشنایی با بهترین غذاهای ترکی را مطالعه کنید و بعد از گشتن این مساجد خستگیتان در رود..

مسجد یلدیز حمیدیه


اطلاعاتی در مورد مساجد تاریخی استانبول

II. مسجد ییلدیز حمیدیه که توسط عبدالحمیت برای استفاده در تبریک جمعه ساخته شده است، بنایی است که در بین مساجد تاریخی استانبول زیباترین نمونه های تزئینات چوبی و دستی را می توان در آن مشاهده کرد. معماران این ساختمان که در سال 1885 برای عبادت افتتاح شد، سرکیس بالیان و نیکولاکی کلفا هستند.
در حیاط مسجد، در 21 ژوئیه 1905، کمیتاچی ارمنی دوم را اجرا کرد. او یک ترور بمب گذاری علیه عبدالحمیت ترتیب داد. پس از این انفجار 26 نفر در منطقه جان خود را از دست دادند و 58 نفر مجروح شدند. II. گفتگوی عبدالحمید با شیخ الاسلام بیش از حد معمول در خروجی مسجد او را از حمله نجات داد.

.


مسجد عرب


اطلاعاتی در مورد مساجد تاریخی استانبول

مسجد عرب که با مناره مربع شکل مرتفع خود با مخروط های نوک تیز و تزئینات چوبی داخلی بازدیدکنندگان خود را تحت تاثیر قرار می دهد، سازه ای است که از کلیسا تغییر شکل داده است. پس از فتح استانبول، طبق روال تبدیل کلیساهای بزرگ شهرهای فتح شده به مسجد، این بنا در سال 1475 به مسجد تبدیل شد.
داستان جالبی پشت این بنا وجود دارد که به نام مسجد عرب شناخته می شود. پس از فروپاشی دولت اسلامی بنی احمر بنی نصر در اسپانیا در سال 1492، اعراب مسلمانی که به استانبول آورده شده بودند در اطراف این مسجد مستقر شدند. در نتیجه این بنا به مرور زمان مسجد عرب نامیده شد. در واقع، این افسانه که این مسجد توسط اعراب مسلمان قبل از فتح استانبول ساخته شده است، در اینجا متولد شد.

برج ناقوس مربع شکل بنا که به شکلی که در معماری عثمانی دیده نمی شود به مناره تبدیل شده بود نیز عامل مهمی در گسترش این افسانه بود.

بیشتر بگردید: مراسم بزرگداشت مولانا؛ مرکز توجه گردشگران داخلی و خارجی استانبول.

مسجد جوشع


اطلاعاتی در مورد مساجد تاریخی استانبول

مسجد یوشا در بلندترین تپه استانبول در نزدیکی تنگه بسفر بر روی تپه یوشا قرار دارد که منظره ای باشکوه از تنگه بسفر دارد. مقبره هرتز. وجود مقبره یوشا در اینجا بازدیدکنندگان را به خود جذب می کند.

مسجد تپه یوشا اولین بار توسط سلطان سوم ساخته شد. این بنا در سال 1755 توسط وزیر اعظم محمد سعید پاشا بیست و هشت ساله چلبی زاده که وزیر اعظم عثمان بود ساخته شد. این مسجد که در اثر آتش سوزی آسیب دیده بود، مطابق شکل اولیه خود در زمان سلطنت سلطان عبدالعزیز در سال های 1863-1864 بازسازی شد.

.

مسجد یحیی افندی


اطلاعاتی در مورد مساجد تاریخی استانبول

مسجد یحیی افندی با تسلط بر منظره بسفر، جایگاهی استثنایی در میان مساجد تاریخی استانبول دارد. این مسجد در واقع بخشی از ساختار لژ است که مقبره یحیی افندی، سلاملیک و مقبره گوزلچه علی پاشا را در خود جای داده است. یحیی افندی، عالمی که در دوره عثمانی می‌زیست، به برادر رضاعی سلیمان نیز معروف است.

یحیی افندی که در مدارس مهم استانبول سخنرانی می کرد، پس از بازنشستگی، زمین بزرگی را در بشیکتاش خرید و بقیه عمر خود را در لژ درویشی که در اینجا تأسیس کرد گذراند. مجموعه یحیی افندی بیشتر پس از مرمتی که توسط پرتونیال ولید سلطان، مادر سلطان عبدالعزیز، در سال 1873 انجام شد، ظاهر امروزی خود را به خود گرفت.

بیشتر بگردید: کاخ توپکاپی در استانبول: خانه امپراتوران
.


مسجد عزیز محمود هدی


عزیز محمود هدایی دانشمندی است که در زمان حیات خود دایره وسیعی از نفوذ مردم به سلاطین ایجاد کرد. او مکانی را که مقبره و مجموعه او در Üsküdar در آنجا قرار دارد خرید و در اینجا یک اقامتگاه ساخت.

در اثر آتش سوزی که در سال 1850 در بازار اوسکودار رخ داد و به سمت منطقه ای که مجموعه در آن قرار دارد سرایت کرد، بخش بزرگی از مجموعه آسیب دید. پس از آن، مجموعه و مسجد عزیز محمود هدی توسط سلطان عبدالمجید بازسازی شد.

ساخت دوم مسجد، بدون در نظر گرفتن وضعیت اول ساختمان ها، به سبک امپراطوری که در اوایل قرن نوزدهم در فرانسه پدیدار شد، بر خلاف دوره ای که عزیز محمود هدایی زندگی می کرد، ساخته شد.

برای اطلاعات بیشتر و عکس های بیشتر در مورد ساختمان در Üsküdar می توانید به مقاله من در مورد مسجد عزیز محمود هدی مراجعه کنید..

 

  انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 37

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما